• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Ikano lån

Daniel99

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
17 Maj 2023
Meddelanden
106
Mottagna reaktioner
38
Poäng
147
Tja! Tänkte ansöka samlingslån hos Ikano bank om någon månad. Hur är deras syn på ansökningar? Beviljar de ofta? Och ifall någon har annan information om dem. Tack på förhand!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jim96

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
4 Maj 2022
Meddelanden
87
Mottagna reaktioner
62
Poäng
187
Varför inte söka på Lendo istället? Ikano Bank finns med där, tillsammans med 40 andra banker.

Vad är ditt UC score? Hur många FF har du på dig?
Bättre att vänta så länge du kan innan du söker.
 

noll

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
3 Februari 2012
Meddelanden
376
Mottagna reaktioner
84
Poäng
247
Jag sökte ett lån på 350.000 kr via Lendo och fick två erbjudanden: Ikano och Collector. Av Ikano fick jag erbjudande om 350.000 kr och av Collector 320.000 kr.
Eftersom jag behöver hela ansökta summan så valde jag Ikano trots att de begärde transaktionshistorik. Jag vet ju inte hur det fungerar när de plockar uppgifter från min bank för jag har en pension som årligen går in som en klumpsumma på ett konto plus lönen som går in på ett annant konto. Men antar att om det är inkomsten de verifierar (som dom sa) så är sökorden lön/pension/ersättning och jag hoppas de scannar alla konton eftersom man har på två olika
Men segt för om det blir beviljat (får jag veta inom 24 timmar) så skickar de skuldebrevet hem som jag ska skriva under och returnera och därefter tar det ca 3 dagar innan pengarna finns på kontot.
Nu är jag pessimist och tror inte att jag behöver bekymra mig över dessa då många som blir "beviljade" faller ur efter transaktionshistoriken. Då jag betalat några små inkassoräkningar så kan det bli mitt fall. Man ska egentligen ha två banker. En där lönen kommer in och sedan för man över till den andra banken och betalar räkningarna. Lätt att vara efterklok.

Får jag inte detta lån så får jag prova förslag nr 2 - Collector

Men visste inte att Ikano var så odigital och långsam....i dessa digitala bankid-tider...
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 894
Mottagna reaktioner
1 662
Poäng
1 117
Jag sökte ett lån på 350.000 kr via Lendo och fick två erbjudanden: Ikano och Collector. Av Ikano fick jag erbjudande om 350.000 kr och av Collector 320.000 kr.
Eftersom jag behöver hela ansökta summan så valde jag Ikano trots att de begärde transaktionshistorik. Jag vet ju inte hur det fungerar när de plockar uppgifter från min bank för jag har en pension som årligen går in som en klumpsumma på ett konto plus lönen som går in på ett annant konto. Men antar att om det är inkomsten de verifierar (som dom sa) så är sökorden lön/pension/ersättning och jag hoppas de scannar alla konton eftersom man har på två olika
Men segt för om det blir beviljat (får jag veta inom 24 timmar) så skickar de skuldebrevet hem som jag ska skriva under och returnera och därefter tar det ca 3 dagar innan pengarna finns på kontot.
Nu är jag pessimist och tror inte att jag behöver bekymra mig över dessa då många som blir "beviljade" faller ur efter transaktionshistoriken. Då jag betalat några små inkassoräkningar så kan det bli mitt fall. Man ska egentligen ha två banker. En där lönen kommer in och sedan för man över till den andra banken och betalar räkningarna. Lätt att vara efterklok.

Får jag inte detta lån så får jag prova förslag nr 2 - Collector

Men visste inte att Ikano var så odigital och långsam....i dessa digitala bankid-tider...
Tips om du behöver båda lånen:

Collector stänger inte ansökan man gått vidare med den andra, bara lendo som gör det från sitt håll.
Om man får 2 banker och ena är collector så kan man gå vidare med den andra (ikano i ditt fall)

Sen söker man på det beloppet man fått, 320.000 via collectors hemsida så får man även det lånet, ingen ny UC tas heller.
Jag och många andra på forumet har gjort detta för att få 2 lån på en ansökan.

https://www.collector.se/lana-pengar/samla-lan/

Söker du här på 320.000, samma antal år som du sökte så blir du beviljad utan ny UC FF
Dessutom får du lite lägre ränta via Collectors hemsida, då Lendo tar en viss mellanskillnad.

Både Ikano och Collector är enkla att få utbetalda dessutom.

Lyckades samla ihop en jäkla massa lån denna vägen
 
Senast ändrad:

noll

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
3 Februari 2012
Meddelanden
376
Mottagna reaktioner
84
Poäng
247
Tips om du behöver båda lånen:

Collector stänger inte ansökan man gått vidare med den andra, bara lendo som gör det från sitt håll.
Om man får 2 banker och ena är collector så kan man gå vidare med den andra (ikano i ditt fall)

Sen söker man på det beloppet man fått, 320.000 via collectors hemsida så får man även det lånet, ingen ny UC tas heller.
Jag och många andra på forumet har gjort detta för att få 2 lån på en ansökan.

https://www.collector.se/lana-pengar/samla-lan/

Söker du här på 320.000, samma antal år som du sökte så blir du beviljad utan ny UC FF
Dessutom får du lite lägre ränta via Collectors hemsida, då Lendo tar en viss mellanskillnad.

Både Ikano och Collector är enkla att få utbetalda dessutom.

Lyckades samla ihop en jäkla massa lån denna vägen
Tack för tipset! Ska man ansöka samma dag eller vet du hur länge de använder sig av "Lendos UC"?

När du fick Ikano, vill du berätta hur låneprocessen gick till? Var det postgång & transaktionshistorik? Kanske hade du bättre förutsättningar än jag så du fick signera digitalt? Antar att skuldebrevet kommer som rek också så jag måste ta mig till utlämningsstället?

När jag sökte på Lendo så valde jag att inte samla krediter men om jag söker på Collectors hemsida, anger jag samma som hos Lendo, dvs att inte samla krediter?

Tack igen för bra tips!
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 894
Mottagna reaktioner
1 662
Poäng
1 117
Tack för tipset! Ska man ansöka samma dag eller vet du hur länge de använder sig av "Lendos UC"?

När du fick Ikano, vill du berätta hur låneprocessen gick till? Var det postgång & transaktionshistorik? Kanske hade du bättre förutsättningar än jag så du fick signera digitalt? Antar att skuldebrevet kommer som rek också så jag måste ta mig till utlämningsstället?

När jag sökte på Lendo så valde jag att inte samla krediter men om jag söker på Collectors hemsida, anger jag samma som hos Lendo, dvs att inte samla krediter?

Tack igen för bra tips!
Jag gick vidare med Ikano från Lendo och Collector kanske 3 timmar senare.

För mig så fick jag komplettering att skicka in lönespec, var inget problem dom godkände det direkt. Gjorde jag via mail. Sen komplettering via posten om vilka lån som jag ville samla.
Fick skriva in bankgironummer och sånt när det var samlingslån. Men villle ha pengar på kontot från ikano så skrev in något postgironummer. Ikano kan inte betala ut till postgiro och man får ingen mer komplettering på det, dom betalar ut det på kontot då.

Tror jag ville lösa 5 lån, skrev medvetet 2 av dom på posgironummer för att få dom på kontot. Skuldebrevet kommer samtidigt och via posten i postlådan, så inget att hämta ut på postombud.

Men har du inte samlat lån så har du en komplettering mindre från ikano på detta.

Ja, då söker du bara via denna länk 320.000 på samma antal år istället för via samla lån länken:
Skulle inte vänta för länge om du vill ha lånet, vet inte hur länge det tar innan dom stänger från sitt håll

https://www.collector.se/lana-pengar/
 

noll

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
3 Februari 2012
Meddelanden
376
Mottagna reaktioner
84
Poäng
247
Tack för svar!

Känns lite pirrigt att gå den vägen men skulle Ikano godkänna mitt lån så skulle jag med Collectors även kunna lösa bort dyra krediter och gå från en månadskostnad på 17.000 kr till 9.500 kr. Men som sagt, det känns inte som om Ikano kommer godkänna mig. Vet inte varför men det känns så. Har väl läst hur allt för många här på forumet blivit godkänd och sedan nekad. Lite konstigt egentligen för de borde förstå att syftet är att sanera bort osmarta krediter.

Är det fler här på forumet som testat enligt ovan dvs att få två lån när du söker 1 via Lendo?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 894
Mottagna reaktioner
1 662
Poäng
1 117
Tack för svar!

Känns lite pirrigt att gå den vägen men skulle Ikano godkänna mitt lån så skulle jag med Collectors även kunna lösa bort dyra krediter och gå från en månadskostnad på 17.000 kr till 9.500 kr. Men som sagt, det känns inte som om Ikano kommer godkänna mig. Vet inte varför men det känns så. Har väl läst hur allt för många här på forumet blivit godkänd och sedan nekad. Lite konstigt egentligen för de borde förstå att syftet är att sanera bort osmarta krediter.

Är det fler här på forumet som testat enligt ovan dvs att få två lån när du söker 1 via Lendo?
Ja det är flera som testat och det funkar utan problem, har vart en rätt vanlig metod länge för att lösa flera lån. Göra ansökan via lendo/advisa. Få fler erbjudande varav ett är collector, gå vidare med det andra sen söka direkt via collectors hemsida och bli beviljad där med.

Har nästan aldrig sett någon blivit nekad av ikano på kontroll. Dom godkänner i princip allt. En del andra banker nekar på kontroll dock som du skriver.
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 026
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Ja det är flera som testat och det funkar utan problem, har vart en rätt vanlig metod länge för att lösa flera lån. Göra ansökan via lendo/advisa. Få fler erbjudande varav ett är collector, gå vidare med det andra sen söka direkt via collectors hemsida och bli beviljad där med.

Har nästan aldrig sett någon blivit nekad av ikano på kontroll. Dom godkänner i princip allt. En del andra banker nekar på kontroll dock som du skriver.
Kontaktade Collector angående detta och det funkar inte längre. Skulle också göra så men funkade ej. Så valde endast Collector då.
Collector tog även ytterligare UC på mig en som ej syns för att se att jag ej tagit något annat innan dom godkände lånet.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 894
Mottagna reaktioner
1 662
Poäng
1 117
Kontaktade Collector angående detta och det funkar inte längre. Skulle också göra så men funkade ej. Så valde endast Collector då.
Collector tog även ytterligare UC på mig en som ej syns för att se att jag ej tagit något annat innan dom godkände lånet.
Jag har nyss varit i kontakt med en person på forumet och det funkade visst. Tror inte ens Collector själva är medveten om att det någonsin har funkat.
Man kan inte ta en osynlig upplysning, det är samma upplysning som lendo som dom går på
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp